Meny
 

Slik finner du en elsykkel som passer for deg

Dette bør du tenke på når du velger elsykkel

Flere og flere har fått øynene opp for elsykkel og muligheten den gir til å komme seg langt på kort tid – uten å bli svett. Derfor investerer flere og flere i en elektrisk sykkel, som stadig blir bedre og med flere muligheter. Men hva bør du vite om batteri, motor og vektfordeling før du kjøper en elsykkel?

Sykling er supert for både helsa og miljøet, men flere av oss velger likevel bilen til og fra jobb – eller til andre hverdagsaktiviteter hvor transport er et behov. Det er elsykkelen i ferd med å endre. Med den sykler vi både lengre og oftere enn før og en elsykkel blir stadig bedre.

En elektrisk sykkel ligner mer og mer på en vanlig sykkel, men en elsykkel skiller seg ut ved at den er bygd for å bære et batteri og en liten motor. Derfor ser den gjerne noe kraftigere ut.

Men mye har skjedd i elsykkel-markedet de senere årene. Ikke bare har både motor og batteri blitt kraftigere og mer kompakte, men plasseringen av komponentene er optimalisert. Det er for å gjøre vektfordelingen bedre – en viktig faktor uansett type sykkel.

 

 

Den viktige vektfordelingen med elsykkel
Det finnes to mulige plasseringer av batteri og motor. En motor kan sitte både foran på sykkelen, eller i bakhjulet. Et batteri kan sitte under bagasjebrettet eller i kranken.

 

– En rimeligere sykkel har gjerne motoren foran, og batteriet under bagasjebrettet bak på sykkelen. Det er lite synlig og plasseringen gir god lagringsplass både foran og bak, forteller Simen hos G-MAX. – Ulempen er vektfordelingen, som ikke blir optimal. En sykkel med batteriet bak kan bli baktung og du risikerer å spinne på grus – for eksempel i oppoverbakker, forteller han.


 

Smartere lading

Investerer du i en god elsykkel i dag, sitter batteriet i ramma. Både utenpå eller integrert.
Det gir bedre vektfordeling og det er også kommet smartere lademetoder på markedet.

 

– Nå kan du lade sykkelen direkte ved hjelp av en slik inngang, uten å ta batteriet ut og inn. Har du sykkelen stående i romtemperert garasje er dette veldig effektivt, sier Thomas hos XXL. I tillegg kan det samme batteriet tas ut ved hjelp av en nøkkel. – Det kommer godt med hvis du har fellesgarasje, bakgård eller mangler strømtilførsel ved sykkelen og må ta med batteriet inn. Eller hvis sykkelen ikke står i romtemperatur, noe den ideelt sett bør gjøre når batteriet lades, forklarer Thomas.

 

 

Valg av elsykkel-batteri
Nøkkelen til elsykkel-batteriet sørger også for at det er beskyttet mot tyveri, for ofte kan batteriet i seg selv være av verdi for tyver. Men sykkelen kan også beskyttes av sykkelcomputer med GPS, til tyvers store frustrasjon. Da kan du enkelt se hvor elsykkelen befinner seg skulle den bli stjålet.

Et elsykkelbatteri er også en enkel komponent å bytte ut, skulle sykkelens levetid overgå batteriets levetid.
– Varigheten på et elsykkelbatteri avhenger av kvalitet og bruk, sier Simen hos G-MAX. Kjører du mye motbakker kan det slite mer på batteriet. Det er også en fordel å velge et batteri som lader mens du sykler. Investeringen du gjør i sykkelen er også avgjørende.

 


– Flere av elsyklene hos oss kommer med Bosch-batterier, som er synonymt med tysk kvalitet, sier Thomas hos XXL. De rimeligere elsyklene kommer med batterier fra andre leverandører. Prisforskjellen på rimelige og dyre elsykler vitner også om en kvalitetsforskjell, og her vil behov, forventning og budsjett avgjøre valget. En rimeligere elsykkel med motor i bakhjulet vil dra litt mer i rykk og napp enn en dyrere elsykkel. Vektfordelingen og stabiliteten vil også være bedre i en sykkel med krankmontert motor.

 



– Ønsker man full assistanse fra motoren, for eksempel hvis du ikke er vant til å sykle mye, er i dårlig form eller sykler mange bakker, ønsker du nok en kraftig sykkel med 500 watts-batteri, forklarer Thomas. – Mens en pendler vil ønske lang rekkevidde, samtidig som de er vant til å trå til litt på sykkelen. Du kan også få terrengsykler med motor, for elsykkeltur i marka eller andre steder. Mange drar gjerne langt innover og ønsker å bruke elsykkel på fisketur for eksempel, sier Thomas.

 



Så hva er den største forskjellen på en dyr og rimelig elsykkel, for å oppsummere det hele?
– Kraften i motoren, rekkevidden på batteriet, lademuligheter, vektfordelingen og tilbehørspakken, sier Thomas hos XXL. Simen løfter i tillegg frem bremser, som enten kommer som skivebrems med like god brems foran og bak, eller felgebrems, som betyr at den bremser kun på felgene.

 

 

Gode ladetips for lading av elsykkel:

  • Lad ofte og la aldri batteriet være utladet over lengre tid
  • Lad helst i romtemperatur. De fleste ladere kan ikke sette i gang den kjemiske prosessen som kreves ved lading hvis temperaturen er under 4 grader.

 

Sist endret - 16 mai 2019

Relaterte butikker

G-max
anton sport logo
XXL