Meny
 

Slik finner du motivasjonen til å komme i gang med trening

Du må ikke være hjerneforsker for å vite at trening gjør godt og gir en rekke helsefordeler – også for hjernen. Likevel kan det være nettopp hodet som stopper oss når dørstokkmila blir lang og treningen nedprioriteres. Da kan belønning til hjernen være svaret.

Du kjenner deg kanskje igjen. Treningslysten uteblir, motivasjonen synker og den fysiske formen blir dårligere – noe som gjør treningen mindre fristende. Eller du sliter med å holde på gode treningsrutiner og trener i rykk og napp, enten det er intenst eller ingenting.

 

Å komme i god treningsform handler mye om vane og å gjøre trening til en fast rutine. Da kan det hjelper at det har kommet flere hjelpemidler på markedet – og stadig bedre forskning på hvorfor du bør legge igjen unnskyldningene hjemme.

 

Blå Runr Jacket 899,- fra G-MAX /  Hvit Runr genser 499,- fra G-MAX / Blenderflaske 99,- fra XXL / Smooth sports-BH 299,- fra XXL / Synergy tights 749,- fra XXL.

 

Skadeforebygging motiverer

– Vi trener av mange åpenlyse grunner, men flere vil like å vite at trening kan gi færre skader og bidra til å reparere skader eller plager du allerede har, forteller Jørgen Huseby hos Strømmenklinikken. Som fysioterapeut og manuellterapeut jobber han med mange ulike pasienter, også de med kroniske skader. Riktig behandling og god trening kan bidra til at man unngår sykemelding og kommer raskere tilbake i arbeidslivet, noe som også gjelder for livsstilsykdommer som hjerte- og karsykdommer. Derfor har klinikken et treningsstudio pasientene kan bruke.

– Våre pasienter er i en situasjon hvor de ønsker å bli kvitt plager og andre «vondter», enten det er sykdom, skader eller slitasjeendringer, noe som gjør at de gjerne er mer motiverte for trening enn andre, forteller Jørgen.

Flere får dessuten øynene opp for skadeforebyggende trening.

– Trener du styrke får du en sterkere muskulatur, et mer robust skjelett og du tåler mer belastning, noe som ofte kan føre til reduserte smerter, sier han.

 

Garmin Fenix 6 kr 7099,- fra XXL  / Polar Ignite hvit 1989,- fra G-MAX / Polar Ignite sort 1990,- fra Power / Polar Ignite treningsklokke med pulsmåling 2289,- fra XXL / Garmin Venu GPS Wi-fi 3690,- fra XXL / Samsung Watch 3790,- fra Power / In-ear headset 119,- fra XXL

 

Samtidig er det ikke bare på muskler og skjelett at du kan kjenne positive effekter av trening. Fysisk aktivitet skjerper hjernen og frigjør endorfiner, som igjen skiller ut dopamin. Dopamin kaller vi kroppens naturlige dop, fordi det belønner hjernen og gir en lykkefølelse.

 

Tekniske hjelpemidler

Dermed blir du gjerne lykkelig av å trene – og av å se resultater. Her finnes det også hjelpemidler.

Puls- og treningsklokker gir deg ikke bare verdifull data om treningen, men fungerer også som en motivator. En som viser progresjon, hjelper deg på veien og minner deg på øktene du planlegger.

 

Nettopp derfor er det kanskje ikke så rart at bærbar treningsteknologi topper treningstrendene for 2020.

– Med en pulsklokke har du en slags personlig trener på håndleddet, forteller Trym hos G-MAX.

 

Trym hos G-MAX forstår godt at pulsklokker har blitt en viktig treningsmotivator for mange.  

 

Slik trener du smartere med en treningsklokke – se vår klokkeguide.

 

Se for deg en multisportsklokke med ulike treningsprofiler – kanskje så mange som 130 ulike. Disse profilene skal veilede deg før, under og etter trening.

– Velg mellom løpeprofiler og studioprofiler hvis du løper eller trener i studio, eller kanskje du trenger en golfprofil eller langrennsprofil, forklarer Trym hos G-MAX. – I en golfprofil kan du for eksempel laste ned et kart, som viser avstand til neste hull.

 

Mathias hos XXL ser at løpere har spesielt stor nytte av en treningsklokke, men sier det også finnes klokker for lavintensitetstrenere.

 

Finn din treningsmetode

Funksjonene avhenger av klokken du velger. Det kommer også an på treningsmetoden du foretrekker.

– Pulsklokker er et spesielt nyttig verktøy for løpere, fordi det gir verdifull analyse og informasjon underveis i løpeturen og gir kontroll på puls og kilometere, forteller Mathias hos XXL. Likevel finnes det også samme type hjelpemiddel for lavintensitetstreneren, ifølge Mathias.

– Den vi ser her, Garmin Venu, har innebygd animasjon med ulike yoga- og pilatesøvelser som gir gode veiledning hvis du trener yoga og pilates.

 

Garmin Venu er klokken for deg som ønsker inspirasjon til yoga- og pilatesøvelser.

 

Trening er dessuten fleksibelt på grunn av de mange ulike treningsformene du kan bryne kroppen din på. Blant treningstrendene for 2020 finner man kroppsvekttrening og trening som medisin, men også yoga.

– Selv om vi ikke tilbyr yoga som treningsform på Strømmenklinikken, er også det en hensiktsmessig måte å trene på og noe jeg varmt anbefaler, forteller Jørgen. – I likhet med all trening påvirker det blodtrykket, men det har også en stimulerende effekt og forbedrer styrke og fleksibilitet.

 

Treningsrull 450,- fra Löplabbet / Massasjeball 99,- fra G-MAX / Treningsstrikk 299,- fra G-MAX / Yogamatte 499,- fra G-MAX / Saucony Triumph 2000,- fra Löplabbet 

 

Den siste treningstrenden som kan være verdt å nevne i denne omgang er høyintensitetstrening, som får andreplassen på 2020-listen. Da skal du ha høy intensitet over korte perioder, med korte pauser. Slik trening kan gjennomføres både i gruppetimer, som på Crossfit, eller hjemme med utstyr som strikk, frivekter og medisinball. Med en pulsklokke på armen vil du kunne måle både tid, intensitet og puls.

 

Uansett treningsform er det lurt å huske på at all fysisk aktivitet hjelper – også raske gåturer, og det er lurt å bruke litt tid på å finne treningsmetodene du trives best med. Det kan gjøre godt for både kropp og sjel!

 

Fra ARK: Fit på 30 dager 379,- / God nok med fitnokmetoden 299,- / Treningsdagbok med Inger 399,- 

  

 Gode tips for å motivere deg selv for trening:

– Lag en plan over når du skal trene og følg den.

– Lag en liste over gevinstene du kan oppnå ved å trene – med en eventuell belønning du gir deg selv.

– Gå gradvis i gang med treningen slik at du ikke gir opp for fort. Slik blir treningen etter hvert en vane og enklere å gjennomføre både fysisk og mentalt.

– Lag gjerne avtaler med venner, da er det vanskeligere å avlyse.

– Les en bok som motiverer og gir gode tips, gjerne med treningsprogram.

– Husk at all fysisk aktivitet hjelper – ikke sett for høye krav. En halvtimes gåtur hver dag er bedre enn ingenting, og det har effekt!

 

Vi tar forbehold om at prisene i artikkelen kan endre seg.

Sist endret - 20 januar 2020