Meny
 
Dette dekker garanti og reklamasjonsrett på iPhone

Slik beskytter du iPhonen – og dette har du krav på

Vet du forskjellen på reklamasjonsrett og garanti? Eller hva du må unngå å gjøre om mobilskjermen knuser? Dette er verdt å vite om smarttelefonen – se Eplehusets gode tips!

Hos Eplehuset på Strømmen Storsenter finner du serviceinnstilte medarbeidere som vet det meste det er å vite om iPhone og rettighetene du har i forbindelse med Apple-produkter. De kan bistå med mye, men ikke alt. 

 

Det er likevel flere av de samme spørsmålene mange lurer på som Eplehuset gir svaret på her.

 

Dette skiller garanti og reklamasjonsrett

Det første som kan være lurt å lære seg er forskjellen på garanti og reklamasjonsrett.

– Apple sin garanti varer i ett år og gjelder over hele verden, forklarer Ingeborg hos Eplehuset på Strømmen Storsenter. – Men kjøper du produktet i Norge, har du fem års reklamasjonsrett fra kjøpsdato, i tillegg til garantien fra Apple.

 

 

Garanti og reklamasjonsrett gjelder likevel ikke hele produktet: 

– Et mobilbatteri er et slitasjeprodukt og har en forventet levetid på 2–3 år, før brukstiden mellom ladingene blir så kort at man kan forvente at batteriet bør byttes, sier Ingeborg. Brukes mobilen mye vil batteriet svekke seg og måten du lader mobilen på vil også påvirke holdbarhet og kvaliteten på batteriet.

– For å kunne forvente reklamasjon må mobilen ha hatt færre enn 500 ladesykluser i løpet av 2–3 år, noe vi kan lese av når vi har produktet inne, forklarer Ingeborg. Hver gang du har brukt tilsvarende 100 prosent av batteriets kapasitet – enten sammenhengende eller fordelt over flere ladeøkter – teller det som én ladesyklus.

 

Gode ladetips for mobilbatteriet

Et godt ladetips er derfor å unngå og ta laderen inn og ut av mobilen hele tiden.

– Du bør også unngå å ha mobilen koblet til strøm etter batteriet har ladet seg opp til 100 prosent, anbefaler Ingeborg. Det beste for mobilen er å holde seg innenfor en batteriprosent på mellom 20 og 80 prosent.

– Ideelt sett bør du lade mobilen med en gang den kommer ned på 20 prosent og varslingen om dårlig batteri melder seg. Deretter kan du gjerne stoppe ladingen før den før den når 100 prosent. De nyeste modellene har også avansert styring av dette og lærer seg automatisk bruksmønsteret ditt. Slik tilpasser den ladingen for å ta best mulig vare på mobilbatteriet.

 

 

Dette dekkes ikke av garanti og reklamasjon

Andre ting som spiller inn på reklamasjonsrett og garanti er skaden eller feilen produktet har. Reklamasjon og garanti dekker nemlig kun fabrikkfeil og ikke feil du selv har påført den. Selvpåførte skader er typiske væske- og støtskader, noe som lett oppdages av teknikerne ved hjelp av sensorer inne i mobilen. Da må det en forsikring til for å dekke skadene. 

– Det er lurt å sjekke om innboforsikringen din dekker slike skader eller knust skjerm, eller om du vil kjøpe egen verdigjenstandsforsikring for å dekke uhellene. Kjøper du ny iPhone hos oss i Eplehuset, kan du også kjøpe forsikring som også dekker knust skjerm.

 

Det er nemlig en av de vanligste skadene butikken får inn.

 

 

Knust mobilskjerm – hva nå?

Har du vært uheldig å knuse skjermen på mobilen din, er det hjelp å få hos Eplehuset.

Det er heller ikke likegyldig hvilket verksted som gjennomfører jobben.

 

Velger du et usertifisert verksted eller leverandør av skjermbytte, vil ikke den nye skjermen – eller arbeidet utført for å bytte denne – dekkes av telefonens reklamasjonsrett eller garanti fra Apple. Dette vil være svært synlig for en tekniker som åpner mobilen, kan Ingeborg fortelle:

– Skjermbytte på mobilen må gjennomføres av sertifiserte teknikere for at for at Apple-garantien og reklamasjonsretten på skjermen fortsatt skal gjelde. Derfor er det alltid greit å sjekke om leverandøren virkelig er sertifisert eller ei. Apple selger for eksempel ikke deler til usertifiserte verksteder, noe som betyr at det også vil brukes uoriginale deler i mobilen din. Det er en sjanse å ta.

 

Eplehuset er sertifisert av Apple og i butikken på Strømmen Storsenter vil de kunne tilby skjermbytte i butikk i løpet av våren. Da er jobben gjort på en time, i stedet for at mobilen sendes inn til servicesenter, og timen bookes på nett.

Tjenesten vil gjelde mobiler fra den eldste iPhone 7-modellen til de nyeste modellene og koste mellom 2000,- og 4500,- kroner avhengig av hvor avansert iPhone-modellen er. Er mobilen forsikret, vil egenandelen være mye lavere.

 

Vær obs på at det i noen tilfeller ikke vil være mulig å bytte skjermen fordi telefonen kan ha andre skader som forhindrer reparasjon. Dette vil Eplehuset selvfølgelig hjelpe deg å avdekke. I slike tilfeller kan telefonen byttes i en erstatningsenhet i løpet av noen få dager.

 

 

Så enkelt kan du hindre knust skjerm på mobilen

Det aller beste er selvsagt å unngå støtskader, væskeskader og knust skjerm på mobilen. Solide covere vil bidra til å unngå både støtskader og knust skjerm, og en god skjermbeskytter vil også holde skjermen fri for riper og skader. Plastfolien kan legges av Eplehuset på bare noen minutter, ved hjelp av en maskin som hindrer støv og luftlommer mellom lagene. 

– Dette gjør vi flere ganger om dagen og mener det er en god investering fordi du unngår riper og skader i skjermen. Skal du likevel unngå at den knuser ved et fall, bør du også ha et deksel som beskytter godt, understreker Ingeborg.

 

 

Er det i det hele tatt noe betjeningen hos Eplehuset ikke kan hjelpe deg med? Ja, faktisk.

– Mange er innom oss for å få hjelp til å logge seg inn på Apple-IDen sin, men vi har ingen mulighet til å få tilgang til din profil, forklarer Ingeborg. – Det hjelper heller ikke at vi ringer Apple da de vil ønske å snakke med eieren av mobilen og Apple-IDen. Dette er for å sikre personvernet ditt. Her må man rett og slett ta i bruk funksjonen «glemt passord» og følge instruksene som blir gitt.  

 

Har du derimot andre spørsmål eller er på utkikk etter en ny mobil? 

Da er det bare å legge turen innom Eplehuset på Strømmen Storsenter!

 

Visste du at Eplehuset på Strømmen Storsenter har byttet lokale? Nå finner du dem mellom Kicks og Volt i 2. etasje, rett overfor Footlocker.

Sist endret - 02 mars 2020