Slik løper du trygt om vinteren | Strømmen Storsenter
Meny
 
Tre tips for vinterløping

Slik løper du trygt om vinteren

Ønsker du å holde løpeformen ved like i vinter? Flere og flere løper ute hele året, enten det er en frisk morgentur, en kveldstur eller til og fra jobb. Amadou hos Löplabbet har tre gode tips for trygg vinterløping.

Det er ingen tvil om at mange velger å løpe i frisk luft også på vinteren. Når vi snakker med Amadou hos Löplabbet mandag formiddag, ser han at flere har vært ute og løpt allerede.

– Fordelen med å løpe om vinteren er at du får opprettholdt den samme gode fysikken og løpemuskulaturen du har hvis du løper gjennom sommerhalvåret, forteller Amadou. Da blir det ikke like tungt å komme i gang på våren igjen. – Tredemølle er også helt supert, men du får ikke brukt muskulaturen på samme måte som ute. Og så er det jo så mye mer å se og oppleve ute! Mange syns en tredemølle inne kan bli ensformig gjennom en lang vinter, sier butikksjefen hos Löplabbet på Strømmen Storsenter.

«Jeg hopper ofte av toget på vei til og fra jobb for å legge inn litt løping i en hektisk hverdag.»

Amadou, Löplabbet Strømmen Storsenter

 

Amadou og hans kollegaer hos Löplabbet på Strømmen Storsenter tar gjerne joggeskoene fatt også på vinteren. 

 

Selv løper Amadou ute hele året, helst tre–fire ganger i uken. 

– Det blir litt mindre denne vinteren fordi jeg har småbarn, men de blir snart mine løpekompiser i vogna. Jeg hopper ofte av toget på vei til og fra jobb for å legge inn litt løping i en hektisk hverdag. Selv om det er vinter finnes det ikke dårlig vær etter min mening, bare dårlig klær og utstyr! sier Amadou. 

 

Sørg for trygge sko

Skal du bli en vinterløper, er det tre viktige ting å ta hensyn til. Godt grep er regel nummer én.

– Sørg for å ha godt feste til underlaget, slik at du får en tryggere og smidigere løpetur, sier Amadou. Han anbefaler enten at du kjøper piggede joggesko eller får skoene dine pigget. Du kan også kjøpe et gjør-det-selv-sett med pigger, eller løpe med brodder.

– Mange kommer hit med enten godt brukte eller nye joggesko og får dem pigget av oss, men du kan også kjøpe et sett med pigger her og pigge skoene selv. Da er det gjerne seks pigger foran og fire pigger bak og de fungerer på de fleste mengdetreningsskoene med gode såler. Vi har sett at flere kjøper disse settene i julegave i denne sesongen, forteller Amadou.

«Disse skoene er designet for vinterløping, med pigger, vindstopper og vannavvisende materiale for å holde føttene varme i kulden.»

Amadou, Löplabbet Strømmen Storsenter

 

Brodder eller gjør-det-selv-piggesett har vist seg å være populære gaver denne sesongen.

 

– Går du all in for vinterløping, kan det likevel være en fordel å gå for det beste alternativet, som er ferdigpiggede løpesko. Disse skoene er designet for vinterløping, med pigger, vindstopper og vannavvisende materiale for å holde føttene varme i kulden. For selv om du løper kan du fort bli kald eller oppleve vind på føttene, mener han.

«Når du løper vil dette munnstykket forvarme og fukte innåndingsluften når du trener i kuldegrader.»

Amadou, Löplabbet Strømmen Storsenter

 

Det beste alternativet er ferdigpiggede løpesko, som gjerne har både vindstopper og et vannavvisende materiale for å holde føttene varme og tørre. 

 

Senk farten

Den andre regelen er å senke farten enn hva du normalt ville gjort på sommeren.

– Dette anbefaler vi både fordi du løper på et mindre trygt underlag på vinteren enn om sommeren og fordi du trekker inn kald luft. Er det flere minusgrader ute og du velger å løpe veldig fort, trekker du kald luft ned i lungene på veldig kort tid, noe som gjerne er ubehagelig eller kan gi plager. 

Da anbefaler han Lungplus, et pustemunnstykke som forebygger kuldeastma i kald og tørr luft. 

– Når du løper vil dette munnstykket forvarme og fukte innåndingsluften når du trener i kuldegrader, sier Amadou.

 

Löplabbet på Strømmen Storsenter har mye erfaring når det kommer til vinterløping. 

 

Usikkert underlag kan også være en god grunn til å holde en noe lavere fart, selv med piggsko. 

– Du vet aldri alltid hvilket underlag du møter på, det kan være alt fra is til sørpe og løssnø, og hvis du i tillegg spenner deg en del når du løper kan du lettere gli og kanskje oppleve en strekk her og der. Vi anbefaler derfor alltid å løpe litt roligere på vinterstid enn om sommeren, sier Amadou.

«Bruk refleks, uansett om det er mørkt eller lyst! Det er viktig å være synlig og det er lett å tenke at man blir sett, men ikke blir det.»

Amadou, Löplabbet Strømmen Storsenter

 

Lag på lag med tørr luft mellom lagene er den beste isolasjonen, mener Amadou hos Löplabbet.

 

Kle deg smart 

Den tredje anbefalingen er hvordan du kan kle deg smart.

– En god regel er å ha flere tynne lag, noe som gir luft mellom plaggene. Tørr luft er den beste isolasjonen som finnes, sier Amadou. Den dagen vi snakker med han, viser temperaturen et par minusgrader. – I dag ville jeg nok valgt en langermet ullgenser og en tynn ytterjakke eller løpejakke med vindstopper. En hals er dessuten viktig for å beskytte halsen, og deretter lue og hansker. På beina holder det gjerne med en tights eller løpebukse med vindstopper, for beina jobber mest og skaper mye varme på egenhånd. Det er derfor viktigere å holde overkroppen varm. Et par tynne ullsokker i joggeskoene og piggsko med vindstopper hadde vært et perfekt skovalg, nå som det er litt glatt og en del snø ute. Da holder jeg vinden ute og sørger for en god temperatur på føttene.

 

Slik blir du glad i å løpe 

 

En hodelykt kan også være godt å ha når du løper i mørket på vinterstid.

 

Amadou avslutter med et råd han mener bør gjelde alle vinterløpere, natt som dag.

– Bruk refleks, uansett om det er mørkt eller lyst! Det er viktig å være synlig og det er lett å tenke at man blir sett, men konsekvensene kan være fatale hvis du ikke blir det.

 

Ha en god løpetur i vinterluften!

 

Å løpe medfører fart og da er det alltid lurt med refleks, både på dagtid og når det er mørkt.

Sist endret - 16 mai 2019