Slik er den nye hverdagen for kunder og butikker

Handel i butikker
Handel i butikker
hånd som holder pose

Ønsker du å ha det samme gode utvalget i tiden fremover er det viktigere enn noen gang å handle lokalt. Det har flere kunder fått øynene opp for.

Da Norge «stengte» torsdag 12. mars, endret hverdagen seg dramatisk for befolkningen. Det medførte også at flere av storsenterets butikker stengte – for å bidra i arbeidet med å forebygge smitte.

Nå, tre måneder senere, har alle butikker åpnet igjen – til glede for både kunder og ansatte, med synlige smittevernstiltak som setter sitt preg på senteret. Service og utvalg er uendret etter koronapandemien og butikkene ser igjen lysere på fremtiden.

Det betyr også at de tar smittevern på alvor, for å kunne beskytte kunder og egne ansatte. Antibac er utplassert ved butikkinngangene og ved betalingspunkt, plakater gir gode smittevernsråd, noen har kø-system og gulvoppmerking og flere ønsker et begrenset antall kunder i butikk samtidig.

En øyeåpner for kundene

For nå er den lokale handelen viktigere enn noen gang – for at utvalget skal bestå også i morgen. Det har flere butikkansatte fått kjenne på kroppen, blant annet nisjebutikken Ny & Ne.

– Vi stengte butikken noen dager i mars og hadde reduserte åpningstider etter det. Det betydde fall i omsetning og et stort varelager i butikk, forteller Guro og Birgit, som i ettertid opplever en enorm støtte fra kundene sine. – Vi opplever at kundene nå er mye mer bevisst på hvor de legger igjen pengene sine, og at de virkelig har fått øynene opp for at lokale nisjebutikker kan være tapt i fremtiden hvis de ikke bruker oss i dag. De er opptatt av at alle senterets butikker skal gå rundt. Det føles som en positiv konsekvens av koronaen.

Det betyr mye når hyllene fortsatt er fulle av vårvarer, sommervarene har kommet, salget er i gang og høstens nyheter allerede er på vei inn i butikken.

Opprettholder personlig service

Damene hos Auds Undertøysalong var også klar for våren og besøk i forbindelse med utenlandsferier, da koronapandemien inntraff. Også de opplevde en periode med dramatisk nedgang i omsetning.

– Når noe som dette skjer er det naturlig at undertøy og badetøy ikke står først i hodene på folk, sier daglig leder, Elisabet, som forteller om tøffe måneder med permitteringer og reduserte åpningstider. Da har det vært positivt at varmen den siste tiden har bidratt til økt trafikk i de koselige lokalene i 2. etasje.

Smilende dame i butikk
Handel i butikker