Slik velger du din nye el-sykkel

Mann ved el-sykkel
El-sykkel
El-sykkel
Utseendet på elsykler har blitt betraktelig smidigere de siste årene.
El-sykkel
Batteriene ligger nå som en del av rammen på alle elsykler, enten integrert eller utenpå.
El-sykkel
Elsykkelen kan i dag lades enten direkte eller i mange tilfeller ved å fjerne batteriet fra sykkelen for å ta det med inn.
El-sykkel
Utvalget av elsykler er bredt hos XXL, og blir stadig større utover våren
El-sykkel
Nøkkel til batteriet er viktig for å forhindre tyveri av den dyrebare komponenten og du får alltid utlevert to nøkler.
El-sykkel
En sykkelcomputer gir blant annet oversikt over strømforbruk, hastighet, avstander og modus.

Elsykkelen har definitivt kommet for å bli og flere investerer nå i det elektriske vidunderet. Men hva bør du vite før du kjøper din nye elsykkel?

Sykling er supert for både helsa og miljøet, men flere av oss velger likevel bilen til og fra jobb – eller til andre hverdagsaktiviteter hvor transport er et behov. Det er elsykkelen i ferd med å endre. Med elsykkel sykler vi både lengre og oftere enn før – en opplevelse som stadig blir bedre.

En elektrisk sykkel ligner mer og mer på en vanlig sykkel, men skiller seg ut ved at den er bygd for å bære et batteri og en liten motor. Derfor ser den gjerne noe kraftigere ut, selv om utseendet har blitt langt smidigere de siste årene.

Den viktige vektfordelingen med elsykkel

Elsykkelens motor og batteri har også fått seg et realt løft og blitt kraftigere og mer kompakte med tiden. Plasseringen av komponentene er optimalisert og har mye å si for vektfordelingen på sykkelen, noe du fort legger merke til når du sykler en elsykkel.

– Tidligere hadde de rimeligste syklene motoren foran og batteriet under bagasjebrettet bak på sykkelen. Det kunne gjøre sykkelen baktung og du risikerte å spinne på grus, for eksempel i oppoverbakker, forklarer Mathias hos XXL på Strømmen Storsenter.

Disse syklene selges ikke lenger hos XXL. Nå har også kjedens rimeligste sykler batteri og motor der de ideelt bør sitte: – Batteriet sitter i ramma, enten utenpå eller integrert, og motoren sitter i kranken – ikke under bagasjebrettet. Det gir langt bedre vektfordeling og gjør sykkelen tryggere å bruke, sier Mathias.

Smartere lading

De par siste årene har også lademulighetene blitt bedre – og langt mer fleksible.

– Nå kan du lade sykkelen direkte ved hjelp av en inngang i sykkelen, uten å ta batteriet inn og ut. Har du sykkelen stående i romtemperert garasje er dette veldig effektivt, sier Mathias. I tillegg kan det samme batteriet tas ut ved hjelp av en nøkkel. – Det kommer godt med hvis du har fellesgarasje, bakgård eller mangler strømtilførsel ved sykkelen og må ta med batteriet inn. Eller hvis sykkelen ikke står i romtemperatur, noe den ideelt sett bør gjøre når batteriet lades. Mange foretrekker å ta batteriet inn for lading, forklarer Mathias.

Et elsykkel-batteri bør også lades under oppsyn, noe som utelukker lading om natten.

– Et elsykkel-batteri oppfører seg som et vanlig mobilbatteri, men i mye større skala. Derfor skal det også lades under oppsyn. Batteriet trives heller ikke på 0 % eller på 100 % og bør ikke lades særlig lenge etter det er fulladet. Ideelt sett bør batteriet ligge på mellom 30–60 % for å optimalisere levetiden.

Kvaliteten på batteriet

Når det er på tide å bytte ut elsykkel-batteriet, er dette en enkel komponent å bytte ut.

– Varigheten på et elsykkelbatteri vil jo avhenge av kvalitet og bruk, presiserer Mathias. – Kjører du mye motbakker vil det tappe mer strøm fra batteriet og redusere rekkevidden. Investeringen du gjør i sykkelen – og dermed også i batteriet, spiller inn her. Det er definitivt en fordel å velge et batteri som lader mens du sykler.

Syklene fra Ghost og Scott kommer med Bosch-batteri og motor, synonymt med tysk kvalitet, mens White-syklene er utstyrt med batterier fra Shimano. Kraften i batteriet vil også samsvare med kraften i motoren.

– Motorer med et dreiemoment på 50 newtonmeter eller mer gir en kraftig sykkel og kommer med 500 wh batteri (watt per time). Velger du en svakere motor, kommer ofte sykkelen også med et svakere batteri, da dette utligner hverandre, forklarer Mathias. – Ønsker man full assistanse fra motoren, for eksempel hvis du ikke er vant til å sykle mye, er i dårlig form eller sykler mange bakker, ønsker du nok en kraftig sykkel med 500 watts-batteri. Mens en pendler vil ønske lang rekkevidde, samtidig som du er vant til å trå til litt på sykkelen. Rekkevidde vil også variere og avhenger av terreng, underlag, vekten din og kapasiteten du bruker. Du kan også få terrengsykler med motor, for elsykkeltur i marka eller andre steder. Mange drar gjerne langt innover og ønsker å bruke elsykkel på fisketur for eksempel, sier Mathias.

Forhindre tyveri

Nøkkel til elsykkel-batteriet sørger for å beskytte det mot tyveri, da batteriet i seg selv er av verdi.

– Det vil ikke være noe poeng i å forsøke å fjerne batteriet fra sykkelen uten nøkkel, da har du ødelagt alle kontaktpunktene og batteriet er ubrukelig, forteller Mathias og presiserer at alle får med to nøkler ved kjøp av elsykkel. – Det kan være lurt å ha ekstranøkkelen liggende hjemme, i tillegg til den som er med deg på tur!

Sykkelen kan også beskyttes av sykkelcomputer med GPS, til tyvers store frustrasjon. Da kan du enkelt se hvor elsykkelen befinner seg skulle den bli stjålet.

En god sykkelcomputer vil også gi deg god oversikt over strømforbruk, hastighet, hvor langt du har syklet og hvilket modus du er i – for å nevne noe.

Så hva er den største forskjellen på en dyr og rimelig elsykkel, for å oppsummere det hele?

– Kraften i motoren, lademuligheter, vektfordelingen og tilbehørspakken, sier Mathias hos XXL. Rekkevidden avhenger gjerne ikke av pris og i skrivende stund er den rimeligste sykkelen som har lengst rekkevidde hos kjeden.

Gode ladetips for lading av elsykkel:

Lad ofte og la aldri batteriet være utladet over lengre tid

Lad helst i romtemperatur. De fleste ladere kan ikke sette i gang den kjemiske prosessen som kreves ved lading hvis temperaturen er under 4 grader.